Jumaat, 22 Mei 2009

Esok

Setiap saat, minit, jam, hari, bulan dan tahun yang berlalu kita lalaikan daripada bertaubat walau hanya dengan beristighfar walau sekali....( macam akuuu jua! )

Malam ini malam keberkatan, malam Jumaat. Malam yang mempunyai banyak kebaikkan ( mungkin salah satunya apa yang digelar "Hari Ibu" atau "Hari Bapa" :p ), satu malam untuk kita membuat amalan sunnat, membaca Yaasin, bershalat sunnat, berzikir dan sebagainya. Persediaan hari ini untuk menghadapi hari esok. Apa yang akan berlaku pada hari esok sehingga kita digalakkan mengistimewakan malam ini?

Esok :

Hari terakhir, hari terjadinya huru-hara, gempa bumi, tsunami, kegemparan dimana-mana dan akhirnya laungan Sangka kala. Namun, siapa yang tahu? Jika esok ( Jumaat ) masih ada, masih terbuka peluang untuk bertaubat, muhassabah diri, perbaiki amalan dan silaturrahim dan lawatilah saudara kita yang sudah tiada bagi mengukuhkan lagi 5 tiang yang sudah rapuh, mumut dan hampir runtuh itu. Diminda selalu takahi pertanyaan untuk diri kita sendiri - 'Sudah kah kita bersedia menghadapi hari esok?'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan